Θαυμάσιο «Stabat Mater Dolorosa» από το Ωδείο Αμυνταίου
Γράφει ο Θανάσης Βογιατζής
Πριν από λίγες ημέρες, είχαμε την σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στην αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Αμυνταίου, ένα από τα μεγαλύτερα και γνωστότερα έργα θρησκευτικής μουσικής του κλασικού ρεπερτορίου, το περίφημο «ΣΤΑΜΠΑΤ ΜΑΤΕΡ», (λατ. “Stabat Mater Dolorosa”: «Ίστατο η Μήτηρ Τεθλιμμένη»), (1736), του μεγάλου Ιταλού προκλασικού συνθέτη Τζιοβάννι Μπαττίστα Περγκολέζι (1710-1736), που δόθηκε από το Ωδείο Αμυνταίου, το οποίο αποτελεί παράρτημα του Ωδείου της Φλώρινας.
Το αριστουργηματικό και αγαπημένο στο φιλόμουσο κοινό αυτό έργο, που συχνά παρουσιάζεται στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, για πρώτη φορά, από ότι γνωρίζω, δόθηκε ολοκληρωμένο και στον Νομό μας, τα τελευταία 45 τουλάχιστον χρόνια που παρακολουθώ την μουσική μας κίνηση.
Το έργο, γραμμένο από τον συνθέτη για σοπράνο, άλτο και έγχορδα, που παλαιότερα το έχουμε παρακολουθήσει ζωντανά τόσο στην Αθήνα όσο και στην Θεσσαλονίκη, αλλά και που συχνά το απολαμβάνουμε εδώ και δεκαετίες από δίσκους βινυλίου, αποδόθηκε καταπληκτικά από την εξαίρετη σοπράνο, με καριέρα σε όπερες του εξωτερικού, καθηγήτρια μονωδίας στο Ωδείο Αμυνταίου, κ. Ξένια Τσαβκοπούλου και από την μαθήτριά της, θαυμάσια μέτζο σοπράνο, κ. Νικολέτα Παπάζογλου.
Με τα εξαιρετικά φωνητικά τους προσόντα, την άριστη τεχνική τους κατάρτιση και την πολύ όμορφη παρουσία τους, μας συγκίνησαν και μας μάγεψαν, ερμηνεύοντας άψογα όλα τα μέρη του δυσκολότατου αυτού έργου, αποσπώντας τα θερμά χειροκροτήματα του κοινού.
Υπέροχη και η νεαρή πιανίστα κ. Μαριάνθη Τσαβδαρίδου, που με μοναδική δεξιοτεχνία αναπλήρωσε επάξια τα έγχορδα, συνοδεύοντας με άνεση και ακρίβεια τις δύο λυρικές τραγουδίστριες.
Ο διάσημος Άγγλος μουσικοκριτικός και συγγραφέας Μάϊκλ Κένεντι, γράφει για το έργο αυτό στο σπουδαίο τρίτομο λεξικό του, που έχω στην βιβλιοθήκη μου, τα εξής: «Το «κύκνειο άσμα» του Περγκολέζι, το Stabat Mater του, κατατάσσεται στις αριστουργηματικότερες σελίδες της Ναπολιτάνικης Σχολής», (Μάϊκλ Κένεντι: Λεξικό Μουσικής της Οξφόρδης, τόμος 2ος, σελ. 1015, εκδ. «Γιαλλελής», Αθήνα 1993).
Η βραδιά συνεχίσθηκε με άριες μεγάλων κλασικών συνθετών, που ερμήνευσαν με μεγάλη ευχέρεια οι νεαρές χαρισματικές μαθήτριες της τάξης της κ. Τσαβκοπούλου, Ειρήνη Στάϊου, Μαρία Πάλλιου και Χαρούλα Καλώτα. Ευχάριστη έκπληξη ήταν για εμάς, η σπάνια φωνή του νεαρού κόντρα τενόρου Νίκου Χαραλάμπους,της ίδιας τάξης, που φθάνει σε απίστευτα υψηλές περιοχές.
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά, την αξιότιμη Διευθύντρια του Ωδείου μας κ. Δόμνα Ευνουχίδου, την καθηγήτρια μονωδίας και εξαίρετη σοπράνο κ. Ξένια Τσαβκοπούλου, την επίσης εξαίρετη μέτζο σοπράνο κ. Νικολέτα Παπάζογλου, την καταπληκτική πιανίστα κ. Μαριάνθη Τσαβδαρίδου που συνόδευσε όλα τα έργα, καθώς και τα νεαρά ανερχόμενα φωνητικά ταλέντα της τάξης της κ. Τσαβκοπούλου του Ωδείου Αμυνταίου, για την έξοχη και ποιοτική αυτή βραδιά που μας χάρισαν παρουσιάζοντας το εκλεκτό αυτό πρόγραμμα, αλλά και για το ότι μας έκαναν να ξεφύγουμε για λίγο από την σημερινή σκληρή πραγματικότητα.- fonilfo
Θανάσης Βογιατζής
Φλώρινα 8-4-2012
